Peter Pan Speedrock dacht in producer Tomas Skogsberg een zielsverwant te treffen, maar na enkele uren in zijn eigengebouwde studio bleek hij de overtreffende trap te zijn in het streven naar het voor de band ultieme geluid. De afgelopen jaren werd de band vaak geroemd om het zware, overrompelende live-geluid, dat echter in de studio moeilijk te reproduceren bleek. Samenwerking met Skogsberg lag dus voor de hand, gezien diens uitstekende reputatie met gelauwerde platen voor Hellacopters en Entombed. Drie weken lang heeft het Zweedse rock-beest de band tot het uiterste gedreven, waarbij geen middel werd geschuwd om het hoge niveau te handhaven; concessies waren onbespreekbaar. Dit streven naar perfectie heeft geleid tot een plaat die qua opname, mix, productie en mastering zijn gelijke niet kent; in ieder geval niet binnen het oevre van Peter Pan Speedrock.
Tomas Skogsberg
is geen man van nieuwerwetse opname-technieken; alle sporen worden apart van elkaar op analoge band opgenomen. Urenlang kan hij zich buigen over zijn zelfgebouwde console, om de juiste accenten in de opname en mix aan te brengen, slechts voortgedreven door een enorme consumptie van tabak en koffie. In bijna vier weken tijd ontstaat er tussen producer en band een unieke synergie, mede door het feit dat hij openstaat voor discussie en tegengas. Daarbij geeft de band aan veel te hebben geleerd van de werkwijze, precisie en ervaring van de Zweedse meester, waarmee de band ook op andere gebieden haar voordeel kan doen.
Er is echter weinig tijd
om thuis te genieten van het nieuwe album. Rechtstreeks uit Zweden was er de driedaagse Jack Daniel’s Rock Nights, met 3 uitverkochte zalen in Tilburg, Den Haag en Amsterdam. Daarna zette de bus koers richting Duitsland, gevolgd door een bliksembezoek aan de Verenigde Staten. Het arbeidsethos blijft ongekend hoog en afgezien van een korte zomervakantie, reist de banden alle uithoeken van Nederland af. Tussendoor worden er bliksembezoeken gebracht aan Europese landen, zoals de TurboJugend Tage in Hamburg. De groeiende, wereldwijde fanschare blijft de motor achter de band, die op basis van 110% inzet, interactie en wederzijdse loyaliteit nooit tot teleurstelling zal leiden. Desondanks doet de band qua geluid, teksten en muziek geen concessies om een doorbraak bij het grote publiek te forceren; het erfgoed van de rock&roll wordt goed bewaakt.
“Spread Eagle” kent geen centrale thematiek
al heeft de band voor het eerst de teksten in de immer onderscheidende hoes opgenomen. De songs gaan over de belevingswereld die de fans in het hart raakt, zoals vrouwen, eerlijkheid, bier en levensgenot. Eén song vormt een uitzondering en laat de maatschappij-kritische blik van de band zien met betrekking tot de invloeden en gevolgen van godsdienstwaanzin. Voor de rest laat de band de wals rollen en overdondert op overtuigende wijze, met een kristalheldere, goudeerlijke, melodische rockplaat die klinkt als een eikenhouten klok. Met 1 belangrijk verschil: je hebt nu echt het gevoel dat Peter Pan Speedrock live in je huiskamer staat te spelen!! Op het podium is Peter Pan Speedrock een energieke eenheid, waar het spelplezier vanaf spat. Dit enthousiasme zie je terug bij de bezoekers, die op intense manier het concert beleven en de tap overuren laat draaien. Het maakt de band tot een graag geziene gast van podia en festivals, met ook een groeiende interesse vanuit het buitenland. In 2006 zal de band wederom enkele malen op reis gaan, maar zeker ook de vaderlandse podia niet overslaan.