Herinneringen aan vooral de jaren zeventig van de vorige eeuw wanneer MIEKE officieel de showbusiness binnenstapt aan de hand van de zanger, componist-tekstschrijver en producer Vader Abraham (bij de burgerlijke stand bekend als Pierre Kartner).
Het is dan 1973 om precies te zijn en de in vriendelijk Vlaanderen geboren en getogen MIEKE GIJS telt zestien lentes.
MIEKE. Het zingen zit haar in het bloed. Tussen haar twaalfde en veertiende jaar heeft ze aan meer dan honderd zangwedstrijden en talentenjachten deelgenomen en is ze in vele gevallen vooraan geëindigd. Op zondagmiddagen klinkt haar stem geregeld in Belgische feestzalen, waar een jong publiek haar op handen draagt. Maar het wordt pas echt menens nadat Pierre Kartner haar tijdens een voorstelling van de Vader Abraham Show heeft ontdekt. Niet lang daarna debuteert MIEKE op single met ‘Wat een prachtige dag’, de met Vader Abraham als duet uitgebrachte Nederlandstalige versie van ‘What a wonderful world’, de wereldhit van Louis Armstrong.
Dat is nu dertig jaar geleden. Dertig jaar – een flits in de wereldgeschiedenis, maar een bijzonder lange periode in de historie van de altijd in beweging zijnde lichte muze. Er is in de afgelopen dertig jaar in de wereld van muziek en showbusiness veel gebeurd, veel veranderd ook. Maar MIEKE behoort tot de artiesten die recht overeind zijn gebleven. En viert 30 JAAR MIEKE met een nostalgische theatershow waarmee ze door Vlaanderen en Nederland toert. Een show die niet alleen sprankelt van auditieve herinneringen aan haar liedjes, maar die bovendien met veel beeldmateriaal leven en loopbaan van MIEKE onderstreept.
Maar we gaan nog even terug in de tijd. Terug naar ‘Wat een prachtige dag’, het liedje dat voor muzikale MIEKE een kleurrijke stoet van successen inluidt. Met hits waarvan vooral ‘Een kind zonder moeder’ (1974), ‘Mijn beste vriendin’(1975), ‘Zomertijd’(1975, een duet met Vader Abraham), ‘Charlie Chaplin’en ‘Als ik jou niet had’ (1981) nog altijd niet zijn vergeten. En over hits gesproken, bij een terugblik op de vele successen van MIEKE mag zeker ‘Het leger van werkelozen’ niet onvermeld blijven.
De als duet met Vader Abraham opgenomen en vele jaren zeer moeilijk verkrijgbare top 10 hit heeft destijds nogal gezorgd voor de nodige opschudding. Het gerucht wil zelfs dat Pierre Kartner er bij de platenmaatschappij op heeft aangedrongen om de originele opnameband te vernietigen. Ook MIEKE was niet gelukkig met het nummer, maar begrijpt wel dat het niet mag ontbreken in het repertoire van het dubbelalbum dat haar jubileum een bijzondere glans geeft.
Na haar jaren met Pierre Kartner werkt MIEKE samen met o.a. Dries Holten en maakt ze plaatopnamen met prominente artiesten zoals Dennie Christian en Freddy Breck. Plaat na plaat wordt goud en behalve in Vlaanderen werkt MIEKE steeds vaker in Nederland, al huilt haar hart wanneer ze voor een optreden haar gezin met de in 1984 geboren zoon Bart achter moet laten. Op een gegeven moment besluit de zangeres dan ook om zich opnieuw wat meer op Vlaanderen te concentreren. Niet zonder succes, want na het hitsucces van‘Vlinders in je buik’ weet iedereen dat in België de ster van MIEKE onverminderd blijft stralen. Is het in eerste instantie haar oudere repertoire waar het publiek steeds naar vraagt, tegen het einde van de jaren tachtig begint de zangeres langzaam maar zeker te denken aan het vernieuwen van haar songbook. En heeft daar nog steeds geen spijt van.
In 1993 waagt ze haar kans om aan het Eurovisiesongfestival deel te nemen, maar ondanks de opvallende uitvoering van ‘Waarom zou er vrede zijn’ verdwijnt het liedje spoedig achter de horizon. ‘Misschien is het nummer wel iets te mooi…’, oordeelt een muziekjournalist.
MIEKE zit echter niet bij de muzikale pakken neer en besluit samen met haar producer Marc de Coen eind 1994 het prachtige ‘Laat me alleen’ te vereeuwigen. Wanneer echter haar man Hugo op 1 januari 1995 overlijdt laat ze de plaat onmiddellijk uit de winkels halen. Ze stopt met optredens, probeert de showwereld te vergeten en trekt zich terug in haar fraaie woning – een tussen Hasselt en Antwerpen gelegen oude boerenhoeve.
Het bloed kruipt op een gegeven moment waar het niet gaan kan en hoewel ze nog niet denkt aan optredens, voelt ze er in 1997 wel voor om een album te maken met Nederlandstalige bewerkingen van hoogtepunten uit het songbook van de Amerikaanse countryartieste Dolly Parton. Een herinnering aan het album ‘MIEKE zingt Dolly Parton’ reist mee op bijgaand jubileumalbum – een duet met Edward Reekers, ‘Voor altijd samen’.
De klinkende comeback van MIEKE begint echter in het begin van de nieuwe eeuw, in 2001. Met haar single ‘Zoiets als liefde’ behaalt ze moeiteloos de muzikale voorpagina’s, wordt een veelgevraagde gast in verschillende programma’s van radio en televisie en krijgt niet lang daarna – gelukkig! – ook weer zin in zaaloptredens. Nu MIEKE eind 2004 het dertigjarig artiestenjubileum viert, is dat reden voor een aantal feestelijke bedrijvigheden. Zo heeft de TROS de toezegging gedaan voor een televisiespecial, is MIEKE druk in de weer met de theatershow waarmee ze Vlaanderen en Nederland doorkruist én verschijnt een blijvende en tastbare herinnering aan 30 JAAR MIEKE met het zeer zorgvuldig en met veel vakmanschap door Dennis Erhardt en Mieke samengestelde dubbelalbum dat het complete hitoverzicht presenteert van de sympathieke zangeres.
Een album met als verrassende finale: drie nieuw opgenomen nummers, ingeluid door ‘In een wereld zonder jou’, gevolgd door ‘Daarom stuur ik jou een engel’, de Nederlandstalige bewerking van ‘Ich schicke dir jetzt einen Engel’ (succes van de populaire Duitse zangeres Michelle) én de Nederlandstalige versie van het door de jaren heen geliefde Spaanse lied ‘Camino Verde’.
30 JAAR MIEKE. Ze zijn ómgevlogen, maar tienduizenden fans in Vlaanderen en Nederland kijken nu al reikhalzend uit naar een volgend jubileum!
Alweer een echte topper.