Lyon & Partners Group - Talent Management en Artiesten Boeken
Home » Jovink en de Voederbietels boeken

Jovink en de Voederbietels boeken

Jovink en de Voederbietels boeken voor uw evenement?
Vraag direct vrijblijvend boekingsinformatie aan voor Jovink en de Voederbietels of bel met 024-397 5174 / 020-636 1111. Boekingsinformatie aanvragen

Jovink en de Voederbietels zijn niet meer te boeken. Ze namen in 2017 definitief afscheid met hun allerlaatste optreden tijdens hun eigen festival Zwarte Cross. Een aantal leden zijn verder gegaan in andere bands, zoals De Richards en de Bökkers Normaal Coverband van Hendrik Jan Bökkers.

Bands boeken voor een evenement

Neem contact met ons op voor meer informatie. We adviseren je graag over de mogelijkheden en de kosten. Kijk voor ideeën op de pagina met bands en orkesten, tribute bands, of in het overzicht van alle artiesten, rubrieken en categorieën die wij aanbieden. Ook internationale artiesten zijn bij ons te boeken.

Wie zijn Jovink en de Voederbietels

Jovink en de Voederbietels ontstonden midden jaren ’90, toen Hendrik Jan Lovink en Gijs Jolink besloten om samen muziek te gaan maken. Voornaamste functie: show maken. De fameuze 7-Dronk maakt hier deel van uit. Vanwege haar charmante uitstraling wordt ook de volslanke Tante Rikie gevraagd voor de show.

Distributie vanuit de slagerij

Het eerste album ‘Gold/Wilt u zegeltjes meneer?’ verschijnt in 1995. Een jaar later volgt de tweede CD ‘Eenzaam aan de Top’. Er worden er meer dan 10.000 stuks van verkocht via het eigen label Tante Rikie Records. De slagerij van de ouders van zanger Lovink is het distributiecentrum. Platenzaken bellen naar de slagerij voor het bestellen van de albums. De band wordt steeds strakker, krijgt steeds meer optredens, steeds meer bezoekers en speelt steeds meer buiten de Achterhoek. Jovink en De Voederbietels beginnen het cafécircuit te ontgroeien, feesttenten raken in zwang.

De CD-presentatie van de live CD ‘Niet goed, wel hard’ wordt landelijk nieuws als de band besluit om een foutief geperste oplage op het podium in een boomversnipperaar te deponeren.

Het ontstaan van Zwarte Cross

Op een weilandje in Hummelo bij boer Teunis Wullink wordt de eerste Zwarte Cross gehouden. Een paar honderd bezoekers maken een gedenkwaardige dag mee. Het eerste lustrum wordt in Zelhem gevierd tijdens het eerste zelf georganiseerde tentfeest. Daarna organiseren de bandleden nog meer evenementen, zoals De Dolle Zondagen en het Achterhoeks Klasse Gala. De Jovinks laten zich tijdens Zwarte Cross vervoeren in een stretched limousine. Op de achterzijde zetten ze ‘It’s hard to be a millioniare’. Jovink en de Voederbietels maken een korte vakantietour naar de Verenigde Staten met onder andere een succesvol optreden in Dothan (Alabama).

The Hitmachine goes on!

Op Terschelling schrijven Jansen, Lovink en Jolink in 1998 het vierde album ‘The Hitmachine goes on’. Het album markeert een omslagpunt: de kwaliteit neemt met sprongen toe. De band is strakker en de nummers beter. ‘The Hitmachine’ levert veel publiciteit op. Op de hoes is te zien hoe manager Nijman in de limo voortdendert. Kippen stuiven aan de kant. In de hoes wordt in de eerste 10.000 stuks een donsveertje bijgeleverd.

De tweede editie van de Zwarte Cross vindt plaats in de Veldhoek. Naar schatting bezoeken een paar duizend (dorstige) bezoekers het evenement. Leverancier Grolsch moet meerdere keren extra bier komen leveren.

Brommers kieken

Markelo wordt in 1999 voor het eerst aangedaan met een succesvolle Dolle Zondag. Het is tevens de presentatie van de ‘Jovink in Tirol’-video. De Zwarte Cross verhuist naar Halle en wordt met het Brommerkiekbal op de zaterdagavond uitgebreid tot een tweedaags evenement met festivalcamping. Als openingsstunt springt een motor over de feesttent en hier komen duizenden bezoekers op af.

Tour de Sjans

Het album ‘Tour de Sjans’ wordt in 2000 geschreven op Terschelling. Van de single ‘Het Padvinderslied’ wordt een videoclip opgenomen in het Amsterdamse Bos. De single ‘Ik hou van mij’ wordt gepresenteerd tijdens de Dolle Zondag in Markelo. Bij het album wordt een speciaal ontwikkeld Tour de Sjans-spel bijgeleverd, waarbij de hoes het spelbord is. Het spel wordt massaal gespeeld in de Hollandsche huiskamers tijdens gure winteravonden.

De Motorband, een gelegenheidsformatie rond Hendrik Jan, Gijs en Bennie Jolink wordt opgericht. Ze zingen alleen over motoren en spelen alleen op gelegenheden die met motoren van doen hebben.

Thuis voor de Dwangbuis

In 2001 volgt de zesde CD van Jovink en de Voederbietels, ‘Thuis voor de Dwangbuis’. De hoes is de Nederlandse variant op het Beatles-album ‘Sgt. Pepper’. Voor het eerst bereikt Jovink de Top-40 met de single ‘Noadöst’. Ze verschijnen meerdere malen op de landelijke dwangbuis bij ‘Top of the Pops’. De Zwarte Cross wordt met toevoeging van het Startschotgala op de vrijdagavond een driedaags evenement. Het bezoekersaantal is weer verdubbeld.

Jovink op Noorderslag

Het optreden van Jovink en de Voederbietels op Noorderslag in 2002 wordt door de Telegraaf omschreven als verreweg het leukste op het toonaangevende maar ook saaie festival. Het rockalbum ‘Klasse, goed te passe!’ wordt door vriend en vijand jubelend ontvangen. De eigen liedjes worden steeds sterker. Alle teksten zijn nu nog uitsluitend in het dialect.

De single ‘Werken is mien hobby’ bereikt de 32e plaats in de Mega Top-100. De altijd spectaculaire live show wordt steeds stoerder. Zwarte Cross trekt in 2002 bijna 40.000 bezoekers. De limousine komt er aan zijn einde door een vrije val uit een 50 meter hoge hijskraan. De single ‘Klasse, goed te passe’ belandt ook in de Mega Top-100 en ‘Top of the Pops’. Het 10-jarig bestaan wordt gevierd in een volledig uitverkochte feesttent te Markelo. De Jovinks zeggen hun vakantie af om te spelen in het voorprogramma van Status Quo in de Heineken Music Hall.

Anti-SARS filter

De Motorband levert in 2003 de eerste CD af, getiteld ‘Motorband’. De strakke CD ‘The Happy Achterhoeker’ vormt wederom een ijkpunt in de CD-geschiedenis van de band. Uitgebalanceerde koortjes, een tapijt aan gitaarmelodieën en een perfecte mix. De songs zijn iets meer pop-geörienteerd. Als stunt wordt in de eerste oplage een anti-SARS-filter bij de CD toegevoegd. De teksten worden een stuk volwassener, maar de boodschap blijft Carpe Diem. Er wordt een professionele documentaire over de band gemaakt getiteld: ‘Jovink en de Voederbietels, een megahit op het platteland’.

Het bezoekersaantal van de Zwarte Cross overstijgt voor het eerst de magische 40.000 grens. In de jaarlijkse lijst van gemiddeld 90 tot 100 optredens worden onder andere Lowlands en de IJsselhallen in Zwolle aangedaan.

In 2004 wordt zowel een CD als een DVD in eigen beheer uitgebracht. Als extra is de documentaire en wat gekkigheden te zien. Het album ‘De 9de van Jovink’ is een echt rockalbum van de heavy Achterhoekers.

Festival optredens

In tegenstelling tot het vorige album is het niet poppy, maar concessieloze rock, die de jongens zelf het mooist vinden. De kritieken in de muziekbladen zijn zeer lovend. De Jovinks worden gevraagd voor festivals als Bospop, Bevrijdingsfestival, Waterpop en verrassen daar de bezoekers door te laten zien dat de band een ontwikkeling heeft doorgemaakt tot een volwassen rockband.

De Zwarte Cross trekt meer dan 55.000 toeschouwers. De Zwarte Cross wordt in 2004 door een landelijke vakjury bekroond met de titel Beste Regionale Evenement van het Jaar. De single ‘Luie Flikker’ komt binnen op de 2e plaats (!) in de Mega Top-100. Iets dat een Nederlandse band met een plaat in eigen beheer nog niet eerder in de geschiedenis lukte.

Bevrijdingsfestivals

Hendrik Jan Bökkers treedt in 2005 toe als de nieuwe gitarist van Jovink en de Voederbietels. De band wordt steeds meer gevraagd op belangrijke festivals. Met Pasen spelen de Jovinks zowel op Paaspop Schijndel als op Paaspop Zieuwent. Alle bevrijdingsfestivals willen Jovink en de Voederbietels ineens hebben. Ze besluiten er vier te doen en dat is het recordaantal optredens dat ooit op één dag gedaan werd. Tante Rikie laat vredesduiven symbolisch het vrije luchtruim kiezen om de vrede te bekrachtigen. Het Bevrijdingsfestival in Nijmegen wordt door de Jovinks georganiseerd. De band wordt ook gevraagd voor het voorprogramma van Status Quo in Ruinerwold. De Zwarte Cross is in 2005  compleet volgeboekt en de camping, met plaats voor 7.000 bezoekers, is binnen 1 dag uitverkocht.

Landelijke doorbraak

Het nieuwe album van Jovink en de Voederbietels heet ‘Wakker worden!’ en is in 2006 de tiende in de reeks. Met deze plaat verrassen de rockers vriend en vijand. Het doel van deze plaat is om toegankelijke rocknummers te maken die toch origineel zijn en geschikt om live te spelen. Hendrik Jan Bökkers blijkt ook als componist en leadzanger een aanwinst voor de band. De single ‘Wanneer geven we de strijd op?’ betekent na 14 jaar de landelijke doorbraak.

De volgende single ‘Harder!’ wordt in Harfsen gepresenteerd tijdens het hoogste openluchtconcert dat ooit heeft plaatsgevonden. Drie luchtballonnen worden aan elkaar gekoppeld; één mand is het podium en de andere twee zijn het publiek. Het hele zooitje ging meer dan een kilometer hoog en was een geweldige belevenis voor iedereen die erbij was. De TT Assen neemt ‘Harder’ over als officiële slogan, logo en lijfnummer van de TT in 2006.

Zwarte Cross in Lichtenvoorde

Het Zwarte Cross festival verhuist van Halle naar Lichtenvoorde en viert in 2006 haar 10-jarig jubileum. Op het nieuwe feestterrein zijn maar liefst 70 bands te bewonderen op 11 (!) verschillende podia. De cross, het theater en de stunts worden aanzienlijk uitgebreid. Aan het einde van het jaar wordt de meest succesvolle tournee van de Jovinks afgesloten en beginnen ze met de opnames van hun 11e album.

In 2017 kondigden Jovink en de Voederbietels aan dat de huidige tour voorlopig de laatste zal zijn. Ze blijven wel het Zwarte Cross festival organiseren en treden daar ook nog op, evenals op het Achterhoeks Klasse Gala.

Reclamecampagne met Gijs en Bennie Jolink

Gijs Jolink was in 2009 met zijn vader Bennie te zien in een commercial voor Beter Horen. Kijk voor meer informatie over het inhuren van bekende Nederlanders voor een (reclame) campagne op onze pagina Celebrity Based Campaigning.

Bel ons direct

Over Lyon & Partners Talent Management Group

  • Lyon & Partners Group Management (agency), personal manager en agent voor artiesten en talenten
  • Meer dan 25 jaar ervaring als agentschap bij het boeken van artiesten en talenten
  • Artiestenbureau met meer dan 2.000 talenten, acteurs, presentatoren en presentatrices
Call Now Button