Cabaretier en tekstschrijver Bart de Groof heeft inmiddels een nieuwe show waarmee hij de komende jaren door het land gaat. Hij wordt daarbij begeleid door pianist Frans van der Tak aan de vleugel. Hij staat bekend om zijn spitsvondige woordkunst en poëtische chansons. Daarbij schuwt hij de actualiteit en maatschappijkritiek niet. “Bart beschikt over een rijk observatievermogen en verstaat de kunst om door zijn scherpe geest gedachten in licht woordenspel om te zetten over dat wat men meestal anders of zelfs helemaal niet zag”, schreef zangeres Marie-Cécile Moerdijk al eens over hem.
Nieuwe show
Zijn nieuwe show ’06-’07 is anders. Bart de Groof is uitgegroeid tot een theaterpersoonlijkheid. Hij ontroert en confronteert met directe, scherpe en poëtische teksten. Zijn liedjes zijn dan weer fel, romantisch, filosofisch en absurd. Maar altijd origineel. Hoewel Bart onmiskenbaar uit de cabarettraditie komt, heeft hij duidelijk een eigen stijl ontwikkeld. Hij is spitsvondig adrem en hij kan raak improviseren. Zeker ook het jonge publiek lijkt hij aan te spreken met een voor hen verrassende kijk op deze tijd.
Zes programma’s
In 1984 debuteerde hij als student Nederlands met Dichterbij, waarmee hij de handen van publiek en pers moeiteloos op elkaar kreeg. Vanaf ’84 schreef en speelde hij zes avondvullende programma’s, zoals Op de Vlucht en Hoezalik’tzeggen. Bart treedt op in middelgrote theaters maar ook in Nederlandse en Vlaamse schouwburgen. Inmiddels is hij de auteur van honderden liedjes waarvan er met enige regelmaat een wordt uitgezonden door radio 2, zoals het lied Klaaglied om Ytzhak, begeleid door Cor Bakker en orkest, zijn protestliedVijftig jaar later of zijn romantische Vanavond.
Musical Caren en Bevrijdingskind
In 1997 verwierf Bart de Groof landelijke bekendheid als bedenker en tekstschrijver van de musical Caren, handelend over een meisje met het hiv-virus. De televisie besteedde hier ruimschoots aandacht aan. Er bestaan concrete plannen deze succesmusical weer in de theaters te krijgen.
In april-mei 2005 maakte hij wederom furore met zijn zelfgeschreven musical Bevrijdingskind voor het Theater aan de Parade in ‘s-Hertogenbosch. Pers en publiek waren wederom unaniem lovend. Ivo de Wijs die bij de première aanwezig was zei: “Bart kan schrijven, en hij schrijft vanuit zijn hart!”
Frans van der Tak
De uit Amsterdam afkomstige Frans van der Tak is sedert 1974 docent piano aan het Tilburgs conservatorium. Zijn inmiddels veelkleurige carrière bewoog zich tussen de werelden van de oude tot en met hedendaagse muziek. Jarenlang was hij de begeleider van een bekend saxofonist. Frans heeft talloze radio-en plaatopnamen op zijn naam staan. Sinds twaalf jaar is hij een veelgevraagd begeleider van het kunstlied, waarover hij in vakbladen ook nog muziekwetenschappelijke publicaties verzorgt. De stap van het klassieke kunstlied naar het chanson bleek voor Frans een kleine te zijn. Inmiddels ontpopt hij zich tot een inventief cabaretbegeleider en dito componist.
Aangepaste programma’s
Bart de Groof en zijn musici (soms speelt hij met combo) worden met grote regelmaat gevraagd een aangepast programma te komen verzorgen voor de meest uiteenlopende gelegenheden, zoals bedrijven en overheidsinstellingen. Zo trad hij op tijdens de heropening van het Bronovoziekenhuis, voor landelijke campagnedagen van politieke partijen van ondermeer PvdA en D’66. Maar ook een aangepaste voorstelling voor de landelijke sociale recherche met de toepasselijke titel: Kunt u mij nog volgen? Ook bij studenten van de universiteiten Groningen, Rotterdam, Utrecht, Leiden, en Maastricht is Bart geen onbekende. Aan een aangepaste voorstelling gaat meestal een voorgesprek vooraf.