Lyon & Partners Group - Talent Management en Artiesten Boeken
Home » The Sheer boeken

The Sheer boeken

The Sheer boeken voor uw evenement?
Vraag direct vrijblijvend boekingsinformatie aan voor The Sheer of bel met 024-397 5174 / 020-636 1111. Boekingsinformatie aanvragen

The Sheer – Feel The Need.

Laten we er geen doekjes om winden:

The Sheer is een van de beste livebands van Nederland. Dat hebben de vier jonge honden de afgelopen jaren wel bewezen op Noorderslag, Lowlands en Pinkpop. En op een aantal honderd andere podia. Noem een zaal, noem een festival en The Sheer heeft het dak eraf gespeeld. Geen andere band is zo opgewekt, zo energiek als The Sheer. The Sheer rockt, bruist en knalt. Op het podium én op plaat. Met vier hits, een Zilveren Harp en een 3FM Award op zak is de band nu klaar voor hoofdstuk twee. The Sheer is klaar voor Feel The Need.

Het is de ultieme jongensdroom

spelen in een band. Voor The Sheer is die droom in de laatste paar jaar uitgegroeid tot een jongensboek waarin ze Lowlands aandoen en later het podium delen met de Counting Crows. En het wordt alleen maar beter. Al snel volgt de onvergetelijke show op Pinkpop. En de roes erna: “Alsof je veertien bent en net met het leukste meisje van de klas hebt gezoend.” Inmiddels terug op aarde realiseert The Sheer wat ze hebben bereikt en meegemaakt. Zanger en gitarist Bart van Liemt: “Het is heel bijzonder wanneer je liedjes worden gedraaid. En heel apart wanneer ze worden gebruikt onder klusprogramma’s. Voor een hele tijd is de muziek van jou maar daarna is het van iedereen. Dus ook van Nico de klusjesman.”

Vanaf de clubtour eind 2004

worden al een aantal nieuwe liedjes live uitgeprobeerd, waaronder ‘Don’t Let Them Get To You’, ‘Stormy Weather’, ‘Better Believe It’ en ‘The Girl That Lost Her Mind (Pt. 2)’. Alle vier zijn ze terug te vinden op Feel The Need. Het laatste liedje is het vervolg op de eerste single van het album: ‘The Girl That Lost Her Mind (Pt. 1)’. Het is een vrolijke, midtempo single die volgens Bart een typisch The Sheer liedje is, maar dan in een ander jasje. “Ik noem het ons conceptliedje. Ik heb veel geluisterd naar The White Album van The Beatles. Vooral Paul McCartney vond het leuk om af en toe in een ander jasje dan dat van The Beatles te kruipen. ‘Rocky Raccoon’ was een soort cowboy liedje en ‘Martha My Dear’ zo’n broadway achtige track waarin hij zingt over de jaren ’50 en wat het toen inhield om een ster te zijn. Met die gedachte ben ik aan ‘The Girl That Lost Her Mind (Part 1)’ begonnen. Het heeft ook een Neil Young-achtig rifje en qua instrumentatie is het bijna een West Coast nummer. Maar door onze vibe klinkt het ook weer heel Brits.”

En als The Sheer ergens om bekend is

dan is het wel om die vibe. Op de vorige plaat werd die vibe gevangen en vastgelegd door Daniel Presley (Faith No More, Jewel en The Breeders), dit keer door de meeste gevraagde producer van Nederland: Gordon Groothedde (o.a. Intwine, IOS, Jovink). The Sheer klinkt mede door zijn inbreng weer opgewekt, ongeforceerd en bovenal energiek. Toetsenist Jasper Geluk zegt dat Feel The Need minder toetsen bevat maar toch meer een ‘toetsenplaat’ is dan zijn voorganger: “Gordon noemt toetsen ‘weemakers’. Een gitaarband wordt met een Hammond of een Rhodes al snel softer. En dat was niet de bedoeling. We wilden deze plaat juist meer punch geven. De Hammond partijen zijn vaak dikke, overstuurde scheurpartijen die in de mix kunnen opgaan als tweede gitaar of misschien wel als leadgitaar. Zoals in ‘Morning/Evening’, de derde track op het album. De een doet het denken aan The Doors, de ander aan Deep Purple en weer een ander hoort er Dodgy in. Het gaat alle kanten op. Dat geldt trouwens voor de hele plaat.”

Bart:

“Het gekke is dat deze plaat energieker is dan de vorige, maar er staan ook twee of drie tracks op waarvan het tempo lager ligt dan wat we normaal gesproken doen. Zoals ‘All I Forget’. Dat vinden we ook erg mooi, maar op de een of andere manier is het er niet eerder van gekomen.” Jasper noemt Feel The Need artistiek gezien een veel interessanter plaat dan The Keyword Is Excitement . “De vorige plaat is geboren uit live spelen. We moesten elke keer weer keihard werken om iedereen voor ons te winnen. Dat werkt het beste met uptempo nummers. Deze plaat is geschreven in een tijd dat we niet speelden. We zaten in de oefenruimte en namen op. We hadden de behoefte om de mooiste liedjes te maken die we konden verzinnen.”

Dat is ook gelijk de verklaring

van de titel Feel The Need. Bart: “Een oude bekende liet me foto’s van vijf jaar geleden zien, van Beachpop op Bloemendaal. Het was een onwijs regenachtige kutdag, maar ik stond daar wel, met mijn schrale plastic bekertje bier. Op elke foto was ik gek aan het doen. Toen zei ik: ‘Gek hè, maar soms voel ik de behoefte om dat te doen.’ Even later op de fiets dacht ik: ‘Voel de behoefte, feel the need. Dat is eigenlijk niet zo gek!’ Want dat is het namelijk: we doen dit niet omdat het op onze weg komt. Het is een behoefte. Een noodzaak. Het zou verschrikkelijk zijn als we dit niet zouden doen, we zouden het meteen missen. We voelen echt de behoefte om onze jongensdroom voort te zetten.”

Bel ons direct

Over Lyon & Partners Talent Management Group

  • Lyon & Partners Group Management (agency), personal manager en agent voor artiesten en talenten
  • Meer dan 25 jaar ervaring als agentschap bij het boeken van artiesten en talenten
  • Artiestenbureau met meer dan 2.000 talenten, acteurs, presentatoren en presentatrices
Call Now Button