Artiesten en talenten inhuren of boeken
Contact met Lyon & Partners Group Talent Management: 024-397 5174 of 020-636 1111

De Dijk boeken

Boekingsinformatie voor De Dijk? Boekingsinformatie aanvragen Of bel direct met 024 -397 5174 of 020-636 1111.

De Dijk

1981

Het eerste bandje van de gebroeders Van der Lubbe is Tenderfoot, een country rock formatie waar ook Bert en Dirk Stelder in spelen. De band speelt voornamelijk Engelstalige covers. De band wordt opgedoekt omdat ze zich op eigen, Nederlandstalig materiaal willen richten. De gebroeders Van der Lubbe spelen met Arzbach in de Nederlandstalige rockgroep Stampei alvorens ze in 1981 met drummer Daniel Derks De Dijk oprichten. Derks maakt al snel plaats voor Christan Muiser.

1982

Komt Stampei in zeven jaar tijd maar tot één single, met de naar de Amsterdamse Zeedijk vernoemde band gaat het stukken beter. Inmiddels is de popwereld veel ontvankelijker voor Nederlandstalige muziek. De Dijk valt op doordat ze zich in haar teksten niet op het tienerpubliek richt. De single Bloedend Hart reikt niet verder dan de tipparade, maar het debuutalbum De Dijk wordt een succes. Al snel blijkt De Dijk met zijn op het Amerikaanse rock-, soul- en rhythm & blues-erfgoed georiënteerde variant een aanwinst voor het Nederlandse clubcircuit.

1983

Op het tweede album Nooit Meer Tarzan, geproduceerd door Frank Klunhaar, debuteren toetsenist Pim Kops en Antonie Broek. Drummer Antonie is ook actief in de rockabilly-formatie Jump! Dickie Jump!. Het album bevat wederom solide rock (& roll), soul en blues, maar slaagt er niet in het verkoopsucces van het debuutalbum te evenaren. De plaat belandt al snel in de uitverkoopbakken en het platencontract met Dureco wordt beëindigt.

1984

Huub van der Lubbe, die drie jaar Theaterschool achter de rug heeft, acteert in Nederlandse speelfilms. Hij is als Fake Ploeg te zien in De Aanslag, naar het boek van Harry Mulisch. Ook speelt hij in Brandende Liefde, naar het boek van Jan Wolkers. Tevens acteert hij in het toneelstuk Pol.

1985

Elke Dag Een Nieuwe Hoed, geproduceerd door drummer Antonie Broek en Maarten Treurniet, verschijnt op Telstar, het platenlabel van Johnny Hoes. De plaat wordt door de muziekpers enthousiast ontvangen maar is ondanks de nodige airplay voor de single Binnen Zonder Kloppen geen verkoopsucces.

1987

De Dijk weigert het bijltje erbij neer te gooien en vindt uiteindelijk onderdak bij Phonogram. De eerste single voor deze platenmaatschappij, Mag Het Licht Uit, levert De Dijk haar eerste hitparadenotering op. Het album Wakker In Een Vreemde Wereld, geproduceerd door Broek en technicus Michiel Hoogenboezem en opgenomen in de Hilversumse Wisseloord Studio, wordt bekroond met de Zilveren Harp. Met 180 optredens in één jaar is De Dijk intussen een van de meest gevraagde live-bands van Nederland.

1989

Ook Niemand In De Stad komt tot stand in Wisseloord onder produktionele leiding van Broek en Hoogenboezem. Het album borduurt voort op de Amerikaanse rootsmuziekcultuur en getuigt van gevoel voor detail. De Dijk, bijgestaan door de Super Groove Horns, staat weer als een huis. Ik Kan Het Niet Alleen en Nergens Goed Voor worden grote hits.

1990

Op De Dijk Live vormen trompettist Dirk Beets en saxofonist Roland Brunt, de blazerssectie. Het aloude Bloedend Hart wordt, in een live-versie, een hit. De Dijk is ook in het buitenland te bezichtingen. Zomer ’90 staat de band op het New Music Seminar in New York, de grootste muziekbeurs ter wereld.

1991

Het album Nooit Genoeg, wederom een productie van Broek en Hoogenboezem, bevat de Ramses Shaffy-cover 5 Uur. In stilistisch opzicht is de muziek van De Dijk inmiddels volledig uitgekristalliseerd, zodat verrassingen achterwege blijven. Wel vertoont de kwaliteit nog altijd een stijgende lijn.

1992

Zeven Levens wordt wederom geproduceerd door Broek en Hoogenboezem. Het album biedt weliswaar niets nieuws, maar profiteert gretig van de Hot Haarlemmer Dijk Horns en het orgel van Kops. Een van de opvallende nummers is het gedecideerd voorstappende Nieuwe Laarzen (Van Een Oude Leest), waarin Huub van der Lubbe verwijst naar rellen in de voormalige DDR.

1993

In de zomer neemt De Dijk samen met The Scene een single op in de vorm van De Wereld Is Van Iedereen. Aanleiding voor dit initiatief is het opgelaaide neo-nazigeweld in Duitsland.

1994

De video-registratie De Dijk : Live In Paradiso is eind ’93 opgenomen in de Amsterdamse poptempel. Het doet vanwege zijn matige kwaliteit (te onrustige beeldvoering, te donker) geen recht aan de sterke live-prestaties van De Dijk. Inmiddels is De Dijk Live platina geworden. Aan het prijzenfront is het ook raak, als De Dijk door de Stichting Conamus geëerd wordt met De Gouden Harp. Aan De Blauwe Schuit, waarop de band refereert aan Middeleeuwse entertainers, ligt het thema van de tijdloze rol van vermaak ten grondslag. Op het door Broek en John Sonneveld geproduceerde album heeft De Dijk haar muzikale vocabulaire uitgebreid door het inzetten van een dobro, accordeon en contrabas. Het eindresultaat is een knappe plaat met onder meer cajun & roll, rhythm & blues en funk. Met het opnemen van de compositie Amsterdam eren de hoofdstedelingen Jacques Brel, die in hun ogen de belangrijkste Europese exponent van de soul is. Met de ballade Als Ze Er Niet Is scoort De Dijk haar grootste hit tot dan toe. Van het album De Blauwe Schuit zet de band 130 000 exemplaren af. En live behoren ze eveneens tot de belangrijkste Nederlandse bands, zowel qua aantal optredens als de kwaliteit ervan.

1995

Op verzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 Mei maakt De Dijk het nummer Heb Je Hart dat later op het album De Stand Van De Maan terecht komt. De song wordt door Amnesty International gebruikt om leden te werven. De Dijk heeft het hart op de goede plaats en laat dat zien door op vijf mei op evenzoveel bevrijdingsfestivals op te treden. Huub van der Lubbe ziet zijn liedteksten (die hij schrijft voor Stampei, Kinderen Voor Kinderen en De Dijk) gepubliceerd in Melkman Met De Blues. De bundel biedt een overzicht van het werk van een elementaire stadsdichter die niet alleen verhaalt van klein leed als lichamelijk ongemak en slechte drank, maar ook van grote wereld-problematiek als intolerantie. Voor de Boudewijn de Groot-tribute Als De Rook Is Verdwenen… covert de groep het nummer De Wilde Jager.

1996

In een essay van de hand van Chris Keulemans (in de bundel Alledaagse Passie: 20 Essays Over Popmuziek uitgegeven door De Balie) wordt De Dijk treffend omschreven als ‘een poldervariant op Southside Johnny & The Asbury Jukes, inclusief hun aanstekelijke oudejongetjesenthousiasme.’ De Dijk verzorgt een optreden in het Russische St. Petersburg en is vier maal te zien in Moskou.

1997

Het door Broek en John Sonneveld geproduceerde De Stand Van De Maan klinkt forser dan zijn voorgangers. De cd-single Stampvol Café bevat leuke extra’s in de vorm van de Dylan-cover Blind Willie McTell, waarin Henk Hofstede zijn opwachting maakt, en het eveneens live opgenomen Dan Penn/Chips Momam-compositie The Dark End Of The Street.

1998

De Dijk kondigt aan in 1999 een jaar rust te nemen. Daaraan vooraf worden twee albums tegelijkertijd uitgebracht: een compilatie, Het Beste Van De Dijk, dat platima haalt, en het live album Voor De Tover. Het levert de groep op de valreep uitgebreide media-aandacht op. De kaarten voor de twee afscheidsconcerten in Paradiso zijn een uur na de start van de voorverkoop al uitverkocht. In het najaar is in de galerie van de Melkweg een fototentoonstelling over De Dijk te zien van fotograaf Bob Bronshoff. Hij volgde de band zo’n anderhalf jaar van Groningen tot Moskou en fotografeerde veel bijzondere en gewone momenten. Het 132 pagina’s tellende boek met teksten van Huub van der Lubbe komt uit met de nieuwe live-cd. Van der Lubbe zingt liedjes in de Nederlandse versie van de tekenfilm A Bugs Life.

1999

De bandleden gaan dit jaar hun eigen weg. Zo treedt Huub van der Lubbe regelmatig solo op als dichter, o.a. in het rondreizende theatercircus De Parade het programma Soirée Littéraire. Hij leest gedichten en zingt speciaal voor de gelegenheid geschreven liedjes begeleid door Jan Robijns en Bart de Ruiter (onder de naam Formatie Concordia). Drummer Antonie Broek produceert de eerste Engelstalige soloplaat van Bennie Jolink. Hierop zijn ook toetsenist Pim Kops en de Hot Haarlemmerdijk Horns te horen, bestaande uit Ronald Brunt en Mike Booth. Deze zijn ook van de partij tijdens de Otis Redding-tribute Dreams To Remember in Paradiso. Kops speelt ook mee op Twee Meter Sessies van Skik en Supersub en in de gelegenheidsformatie Het Wad Bij Nacht. Hans van der Lubbe schrijft verder aan nieuwe nummers. In de zomer verschijnt er van zijn hand een verslag in Fret van zijn bezoek aan South By South-West festival in Austin. Gitarist Nico Arzbach houdt zich een groot deel van zijn tijd bezig met het schrijven van nieuwe nummers, niet alleen voor De Dijk maar ook voor een kinder-rock-musical. Brunt treedt af en toe op met de experimentele groep Morzelpronk.

2000

Na het sabbatical year speelt De Dijk voor het eerst in haar carrière op Pinkpop. De single Als Het Golft verschijnt. Het album Zevende Hemel wordt geproduceerd door J.B. Meijers en Dijk-drummer Anthonie Broek. De mix wordt gedaan door de Engelsman Rafe McKenna die eerder met onder meer The Corrs en UB40 heeft gewerkt. De Dijk speelt in het Amsterdamse Concertgebouw en Ahoy’. Broek en Kops werken mee aan het debuutalbum van Manuëla Kemp. J.B. Meijers duikt regelmatig op in de live-bezetting van De Dijk.

2001

Huub van der Lubbe doet in januari en februari enkele solo-optredens in theaters. Begeleid door Jan Robijns (piano) en Bart de Ruiter (contrabas) brengt hij onder de naam Concordia een programma met gedichten en liedjes. Hij speelt ook samen met actrice Manouk van der Meulen in de korte Nederlandse horrorfilm R.I.P. van Jan Doense. De film wint twee jaar later in Los Angeles tijdens het horrorfestival Screamfest de prijs voor beste korte horrorfilm.

2002

Vanaf 21 januari speelt Van der Lubbe weer live met Concordia. De Dijk viert het twintigjarig bestaan met twee speciale optredens: op 8 juni geeft de band een concert in Ahoy’ te Rotterdam (met Skik in het voorprogramma) en op 14 en 15 juni in de Heineken Music Hall te Amsterdam. Daaraan voorafgaand, op 10 juni, verschijnt de single Ga In Mijn Schoenen Staan, in augustus gevolgd door het album Muzikanten Dansen Niet. Het nieuwe album komt op 1 binnen in de Mega Album Top-100. Op zondag 1 september is Huub van der Lubbe een avond lang te zien op de Nederlandse televisie en mag hij zijn favoriete tv-fragmenten uitkiezen in het programma Zomergasten. Ter gelegenheid van het jubileum wordt in september het eerste album van De Dijk op cd gezet in een geremasterde versie inclusief bonusnummers.

2003

Wil Je Altijd Van Me Houden is de vierde single van het album Muzikanten Dansen Niet. Geregeld Leven is bundel met alle teksten van De Dijk vanaf de Melkboer plus gedichten die Huub van der Lubbe heeft geschreven voor Concordia. In maart doet de groep net als in 2002 een optreden in Paramaribo. De Dijk staat een exclusief nummer af aan de benefiet-cd Hoop! Peace Songs Voor War Child die op 2 mei verschijnt. De dvd en cd Door is gedeeltelijk akoestische opgenomen en bevat veel bekende Dijk-nummers die opnieuw zijn gearrangeerd. Het nieuwe liedje Huil Maar Niet wordt voorafgaand aan de release van Door begin oktober op single uitgebracht. De tournee van De Dijk wordt van 16 tot en met 20 december afgesloten met vijf optredens achter elkaar in Paradiso.

2004

De Dijk geeft dit jaar geen optredens. Het is de tweede keer dat de Amsterdamse band het een jaartje rustig aan gaat doen. De groep heeft behoefte om een adempauze in te lassen, nieuwe inspiratiebronnen aan te boren en de aandacht even op andere zaken te richten. Huub van der Lubbe is een van de gastvocalisten op het duettenalbum Vuur van Frédérique Spigt. Van het literaire project Concordia verschijnen zowel een bundel als een cd. Huub van der Lubbe speelt opnieuw een hoofdrol in een korte film van Jan Doense. Ver Weg wordt omschreven als de poldervariant op films als The Matrix. De soundtrack is van de band Bauer. Huub van der Lubbe is een van de Nederlandse artiesten die een bijdrage levert aan Lied Voor Beslan. De opbrengst van de single gaat naar Het Nederlandse Rode Kruis en de Stichting Help Beslan en komt ten goede aan de slachtoffers van het gijzelingsdrama in het Russische Beslan.

2005

Op 23 januari geeft De Dijk een concert in de Rotterdamse Ahoy’. Het is het eerste optreden van de Amsterdamse band sinds 20 december 2003. Na het Ahoy’-concert gaat De Dijk de studio in om een nieuw album op te nemen. De Dijk wordt geëerd met de hoogst haalbare Edison: de Edison Oeuvreprijs. De single Recht In De Ogen (augustus) gaat vooraf aan het album Later Is Nu. Op 2 december verschijnt de dubbelsingle Zullen We Dansen/Kom Blauwe Regen. Deze uitgave is uitsluitend via internet te koop. Toetsenist Pim Kops levert bijdragen aan Yesterday’s Tomorrow, een cd met negen liedjes van Leonard Cohen bij het gelijknamige boek van de Belgische auteur Marc Hendrickx, uitgevoerd door Henk Hofstede van de Nits.

bron: Nationaal Pop Instituut

De Dijk

Vraag vrijblijvend boekingsinformatie aan voor De Dijk of stel een vraag over deze artiest.

Boekingsinformatie aanvragen Wilt u liever bellen? U kunt ons bereiken via 024 -397 5174 of 020-636 1111.
  • Lyon & Partners Group Management (agency), personal manager en agent voor artiesten en talenten.
  • Meer dan 20 jaar ervaring als agentschap bij het boeken van artiesten en talenten
  • Artiestenbureau met meer dan 2.000 talenten, acteurs, presentatoren en presentatrices

Bekijk andere vergelijkbare artiesten/talenten

Aanmelden Nieuwsbrief

Ontvang nieuwe artiesten en talenten maandelijks in je mailbox. Op deze manier ben je altijd een van de eerste die hem of haar kan boeken.
Copyright © 2014 evenementenbureau, artiestenbureau en communicatiebureau Lyon & Partners Group.
Op werkdagen zijn onze medewerkers telefonisch bereikbaar via: 024-397 5174 of 020 - 636 1111.
Alle rechten voorbehouden - Onder voorbehoud van wijzigingen en typefouten.