Artiesten en talenten inhuren of boeken
Contact met Lyon & Partners Group Talent Management: 024-397 5174 of 020-636 1111

Ad Visser boeken

Boekingsinformatie voor Ad Visser? Boekingsinformatie aanvragen Of bel direct met 024 -397 5174 of 020-636 1111.

1965

Ad Visser (Amsterdam, 28 april 1947) maakt met zijn avant-garde poptrio Blurp opnamen voor de Avro-televisie. Ad Visser zingt zijn eigen Nederlandse teksten die door de AVRO-leiding te controversieel bevonden worden. Het programma wordt op het laatste moment niet uitgezonden.

1967

Onder de naam Adjeef The Poet en met de door hem opgerichte Avant-garde popformatie Adjeef The Poet, His Girl(s), His Friend(s) & The Rest Of The World(s) maakt Ad Visser de single Iek, I’m A Freak/Squafreckleman Comes Back. Hij is daarnaast popdichter en radiodeejay van Superclean Dreammachine. Ad Visser ontwikkelt, produceert en presenteert dit programma waarin synthesizerpop en symfonische rock voor het eerst airplay krijgen. Hij mixt de nummers aan elkaar, een op dat moment nog onbekend fenomeen in Nederland, en voegt ze aaneen met tussenstukken die hij zelf ter plekke bedenkt. Superclean Dreammachine wordt als tegenhanger van de hitparades een culthit bij vooral studenten, trendy jongeren en progressieve popliefhebbers. Het programma blijft zo’n 15 jaar bestaan en vestigt zich jaarlijks in de populariteitpolls. Onder de naam Superclean Dreammachine zal Ad Visser later ook optredens doen.

1970

De AVRO begint op 22 september met het uitzenden van Toppop, het popprogramma waarvan Ad Visser 15 jaar lang presentator zal blijven. Toppop is jarenlang het populairste muziekprogramma op de televisie en Visser wordt jaar in jaar uit in de populariteitspolls verkozen tot nummer 1 tv-presentator. Naast Toppop presenteert Ad Visser in de periode 1970-1990 overigens ook tientallen andere tv-programma’s.

1974

Hij bedenkt en produceert het album Zing Je Moerstaal waarin literatuur en pop worden samengebracht. Het project wordt door de CPNB geadopteerd voor De Boekenweek en levert hem zijn eerste gouden album op. De single Terug Naar De Kust wordt een hit.

1975

Vanaf april brengt Ad Visser zijn creatieve projecten onder in een eigen productiemaatschappij: Ad Visser Produkties BV. Daarnaast schrijft hij over muziek en film in vaste columns in dag en weekbladen en doet hij verschillende radioprogramma’s. Ad Visser houdt daarnaast nog tijd over voor een studie Marketing..

1976

Vanaf 1976 tot en met 1981 is Ad Visser bestuurslid en campagneleider van SIRE, de Stichting Ideële Reclame.

1980

Ad Visser krijgt een Zilveren Harp voor het album Twee Levens, waarvoor Sietze Dolstra de teksten schrijft. In datzelfde jaar wint hij ook Het Zilveren Oog voor zijn tv-presentatie

1981

Ad Visser krijgt De Gouden Coq D’honneur (uitgereikt door het Genootschap van de Reclame) voor bijzondere live evenementen. Hij maakt album Het Geheim Van De Wonderlijke Kubus.

1982

Ad Visser noemt zich nu Multi-Media Performer. Zijn project Sobrietas bestaat uit de gelijknamige door hemzelf geschreven roman (uitgave Meulenhoff) plus een bijbehorend album met synthesizermuziek dat de soundtrack van het boek vormt. Het album wordt in 18 landen uitgebracht en is met name in Italië een groot succes. Dankzij de bestsellerschrijver Erich Von Daniken (Waren De Goden Kosmonauten?) verschijnt de roman Sobrietas in het Duits bij de befaamde uitgeverij Heyne Verlag. In Nederland behaalt het werk de boeken top tien en bereikt het album de hitparade.

1983

De van het album Sobrietas afkomstige single Giddyap A Gogo, met zang van Daniel Sahuleka, wordt een hit, waardoor hij in de uitzending van 2 januari als gast te zien en te horen is in zijn eigen tv-programma Toppop. In Italië staat hij dat jaar voor tienduizenden bezoekers in het beroemde Romeinse operatheater Arena van Verona. Het concert wordt live uitgezonden op de Italiaanse tv, vanwege de maandenlange toppositie van Giddyap A Gogo. Ad bedenkt, componeert en produceert twee poppenseries voor televisie: De Briljantinoos en Guus & Truus. Hij doet tevens de stemmen voor de series en maakt een feuilletonversie (voor het blad Televizier) en grammofoonplatenproducties.

1984

Onder de naam The Sensitive Universe maakt Visser een speciale live-show van Sobrietas met 1100 projectoren in het Planetarium te Amsterdam. Hij vertelt het verhaal en speelt de muziek. De airbrush artiest Chasch Coeny, die ook album en boekcover ontwierp, creëert de bijzondere science fiction landschapprojecties. Ter gelegenheid van de introductie van de Apple Mac met muisbediening geeft hij in de Amsterdamse Rai een Multi-Media Performanceserie.

1985

Ad Visser houdt na vijftien jaar op met het presenteren van Toppop.

1986

Voor de Avro bedenkt, produceert en presenteert hij enkele tv-programma’s rond Ton van Duinhoven, Jeroen Krabbé en Peter Faber.

1987

Ad Visser maakt een nieuw Multi-Media project getiteld Hi-Tec Heroes, bestaande uit een album en een theaterprogramma. Het thema is de moderne technologie. Op de single No News From The Western Frontier, dat de hitlijsten behaalt, neemt Gary Brooker van Procol Harum de zang voor zijn rekening.

1988

Onder de naam The Talkinghead Experience houdt Ad Visser in de Amsterdamse Raï een serie performances. Dit behelst een muziekperformance plus live gesprekken met een 4 meter hoog driedimensionaal hoofd waar via videotechnieken een ‘levend’ hoofd van wordt gemaakt dat door een acteur gezicht, stem en inhoud wordt gegeven. Voor deze performance verschijnt op een hiervoor opgericht eigen label de nieuwe cd The Sound Of Blue.

1989

Ad Visser verzorgt in binnen- en buitenland Multi-Media Performances. Zo is hij op uitnodiging van het Franse ministerie van Economische Zaken te zien met Hi-Tec Heroes in Cites des Sciences. Dat jaar doet hij ook een bijzonder optreden in de Rai: Ad Visser soleert op een BMW 580 die is veranderd tot een sensorisch gestuurd muziekinstrument, daarbij begeleid door zijn uit uitsluitend computers bestaande Amsterdam Computer Ensemble

1990

Ad Visser maakt het album Hi-Tec Classics en creëert hiervoor de nu permanente ‘groep’ het Amsterdam Computer Ensemble. De cd wordt officieel gelanceerd in het Concertgebouw. Hij geeft voorstellingen in Amsterdam, Geneve, Madrid en Aranjuez. Het is de eerste groep die alleen uit computers bestaat en niet uit mensen die de hitparade haalt Een in Madrid en Aranjuez opgenomen tv-special wordt uitgezonden door de AVRO. In Berlijn geeft hij dat jaar een serie muziekperformances met robots en laserharp.

1991

Op multi-media gebied laat Ad Visser van zich horen met Heart Of Stone, een in de jaarbeurs te Utrecht uitgevoerde performance met een instrument gemaakt van platen beton in hartvorm. Xedofone is een serie performances in de Amsterdamse Rai met een uit autodelen gemaakte zeven meter lange digitale didgeridoo. Onder de naam The Soundcage geeft hij in Frankfurt een concert in een grote afgesloten box waarin het publiek een miniconcert kan volgen van Ad Visser in een kooi begeleid door zichzelf op videobeeld met virtuele computeranimatie-instrumenten

1992

The Sensitive Sattelites is een muziekperformance met een instrument van satellietschotels die hij in Geneve uitvoert. In Karlsruhe brengt hij Die Entholding, een performance met gitaar, Ace en fabrieksrobots. Ad Visser maakt dit jaar ook het album Natuurlijk Nederlands waarop Nederlandse artiesten als Freek de Jonge, Adèle Bloemendaal en anderen over de natuur zingen. Het wordt tevens een televisieproject.

1993

Dit jaar twee multi-media performances: Virtual Vips in de Rai, dat bestaat uit muziek en gesprekken van Ad Visser met driedimensionale video-illusie wereldsterren, en The Perfect Word (ook in de Rai), verleiding in muziek, woord en computer. Daarnaast maakt en presenteert hij de zevendelige tv-serie Letterland waarin kinderen live hun eigen poëzie uitvoeren.

1994

Hij introduceert in de Jaarbeurs te Utrecht op de Megafestatie voor een publiek van duizenden jongeren zijn nieuwe project Ad Visser’s Brainsessions. Het is muziek die rechtstreeks de hersenactiviteit beïnvloedt en de bewustzijnsstaat van de luisteraar verandert in de zogenaamde Alpha-staat. Hierdoor ontstaat diepe ontspanning en geestelijke helderheid. Op het Prins Clausplein geeft hij een muziekperformance met een ballet van Bulldozers.

1995

De cd Ad Visser’s Brainsessions verschijnt met de muziek en de methode. In de TV-Show van Ivo Niehe speelt Ad Visser live in de uitzending 25 willekeurig door Niehe uit het publiek gekozen personen in de Alpha-staat, die daarna door Niehe worden ondervraagd. Het album wordt een succes (goud en de tweede plaats in de hitlijst). Hij gaat met de Brainsessions op tournee en reist de halve wereld af. De cd The Cry Of Blue verschijnt exclusief voor de theaterperformance-serie Professor’s, Guru’s, Genieën & Clowns! Dit is een meerjarenproject waarbij Ad Visser in de Nederlandse theaters samenwerkt met hiervoor door hem uitgenodigde vooraanstaande wetenschappers. In Hannover geeft hij onder de naam The Sensitive Personality een virtual-reality live performance-serie.

1996

Met Brainsessions treedt hij op tijdens de Midem in Cannes. In de Rai speelt hij Xeroclassique: het muzikale leven van Digital Engineering Copiers.

1997

Op de Dam in Amsterdam is Ad Visser te zien met de performance De Contrambas, waarbij hij van een tram een muziekinstrument heeft gemaakt. Via een boven Amsterdam rondcirkelend vliegtuig wordt het live op Radio 538 uitgezonden. In Zürich geeft hij een multi-media performance met digitale instrumenten van papier (The Sensitive Paper). Ad Visser’s Brainsessions II verschijnt en later dat jaar ook de cd Ad Visser’s Zap Culture Buddha, met o.a. de rapopera-single Head Over Heels; een duet met de internationale operasopraan Elena.In de jaarbeurs in Utrecht geeft hij onder de naam Ad Visser’s Brainproject een serie van 45 optredens speciaal voor jongeren.

1998

Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van de AVRO presenteert Ad Visser nog eenmaal een speciale editie van Toppop. Op Schiphol voert hij 747 Airbuzz uit, waarbij hij van een vliegtuig een muziekinstrument maakt, met medewerking van een operakoor en de sopraan Elena. In samenwerking met de universiteiten van Leiden en Utrecht ontwikkelt Ad Visser Brainsessions For Studypower, een nieuwe vorm van Brainsessions die kennis opnemen en leren versnelt. Aansluitend hierop verschijnt de cd: Ad Visser’s Brainsessions: The Special Session. Ad Visser’s Kamasutra Experience komt uit, een cd met muziek en methode die het seksleven van de luisteraar/beoefenaar kan verdiepen. Ook dit album beïnvloedt rechtstreeks de hersenactiviteit van de luisteraar.

1999

Als grap richt Ad Visser de 20-koppige formatie Ad Visser’s Amazing Unforgettable Incredible 70’s Party op, waarmee hij tijdens enkele exclusieve optredens per jaar zijn hele Toppop Disco & Glamrock periode parodieert.

2000

Toppop en Ad Visser worden respectievelijk gekozen tot Programma en Presentator van de eeuw. Uit handen van de AVRO directie ontvangt hij deze prijs. Ad Visser’s Brainsessions For Creativity is een nieuwe ontwikkeling in Brainsessions waarmee de creativiteit wordt gestimuleerd.

2001

Ad Visser lanceert in de Rai zijn 25e live multi-media serie performance: The Car-Philharmonic-Orchestra, waarbij auto’s zijn veranderd tot muziekinstrument die door een groep van klassieke muzikanten en twee operazangeressen worden bespeeld.

2002

The Inner Journey komt uit, een cd-box met zestien cd’s die een introductie vormen tot belangrijke delen van de Oosterse filosofie en westerse spiritualiteit. Elke cd is voorzien van een muzikale bijdrage en een gesproken inleiding met Ad Vissers visie tot ieder onderwerp. Aan het project, dat de gouden status behaalt, werken internationale artiesten mee.

2003

In mei doet hij een Brainsession For Creativity in het Kröller-Muller Museum. Daarnaast gaat hij voor het eerst als singer/songwriter optreden. Eerst op het Gala Van De Dood ter gelegenheid van de Boekenweek en later op tournee met het reizende theaterfestival de Parade. In maatschappijkritische nummers zingt hij over uiteenlopende onderwerpen als Srebrenica, de Gazastrook en de Gooise Matras. Naar aanleiding hiervan komt op 15 november de cd Heftige Verhalen Uit Een Overspannen Samenleving! uit.

2004

De Parade Van De Hemelse Tragedie is een lied met 1000 coupletten en een tijdsduur van 8 uur en 42 minuten. Ad Visser voert het stuk uit op de Parade als The Mobile Performance waarmee hij op verschillende plekken en momenten op het festival opduikt. In Amsterdam wordt het complete lied tijdens een marathon uitgevoerd met medewerking van gastmuzikanten.

2005

DE PARADE VAN DE HEMELSE TRAGEDIE verschijnt in boekvorm. Start van het project: BRAINSESSIONS AROUND THE WORLD Live-sessions door Ad in Sri Lanka en aansluitend op de Maladiven.

2007

Op 3 maart pakte Visser weer de draad op met een Toppop-programma ‘Toppop Golden Years’. Dit programma gebruikte op dat moment nieuwe technieken zoals internet. Het programma kwam na een zomerstop terug op 7 september 2007.

2012

In maart gaat het programma Echte meisjes op zoek naar zichzelf in première. Het is de opvolger van Echte Meisjes in de jungle. Ad Visser presenteert het programma.

Ad Visser

Vraag vrijblijvend boekingsinformatie aan voor Ad Visser of stel een vraag over deze artiest.

Boekingsinformatie aanvragen Wilt u liever bellen? U kunt ons bereiken via 024 -397 5174 of 020-636 1111.
  • Lyon & Partners Group Management (agency), personal manager en agent voor artiesten en talenten.
  • Meer dan 20 jaar ervaring als agentschap bij het boeken van artiesten en talenten
  • Artiestenbureau met meer dan 2.000 talenten, acteurs, presentatoren en presentatrices

Bekijk andere vergelijkbare artiesten/talenten

Aanmelden Nieuwsbrief

Ontvang nieuwe artiesten en talenten maandelijks in je mailbox. Op deze manier ben je altijd een van de eerste die hem of haar kan boeken.
Copyright © 2014 evenementenbureau, artiestenbureau en communicatiebureau Lyon & Partners Group.
Op werkdagen zijn onze medewerkers telefonisch bereikbaar via: 024-397 5174 of 020 - 636 1111.
Alle rechten voorbehouden - Onder voorbehoud van wijzigingen en typefouten.